För stark för mitt eget bästa?

Idag var det skola igen. Vi ska ha dräkthistoria denna veckan så morgonen började med att läraren presenterade sig, vi pratade lite och sen gick vi igenom hur folk klädde sig på medeltiden, renässansen och barocken.. Inte mitt favoritämne kanske, men men.. Efter lunch åkte vi till Göteborgs Operan och kollade hur deras modist jobbade.. Betydligt roligare!
Sen vandrade vi runt lite på Operan och kikade in i lite olika kostymavdelningar och annat skoj.. Till sist åkte vi till lärarens ateljé och hon visade hur hon hade det där..
Hon var väldigt trevlig och jag är VÄLDIGT imponerad över hur bra hon var på namn. Redan innan lunch kunde hon namnet på alla i klassen medans jag fortfarande inte lyckas komma på vad hon sa att hon hette!


Var inne på 4-gott också, dom har öppnat på östra hamngatan (där du går in till Åhléns utifrån typ)..
Där skulle jag betala lite godis, men tydligen tog dom inte kort. Så med kortet i ena handen använde jag andra handen för att gräva i fickan efter pengar.. Vad gör jag?? Jag mosar kortet med vänsterhanden.. Spenderat för mycket tid på gymmet kanske??
Nu har jag iaf lagt eftermiddagen på att beställa ett nytt kort, ett sånt med bild på.. Det blev jättefint när jag väl fick ordning på det. Hoppas bara att det blir lika fint i verkligheten och att det kommer snart..


Satt och läste i min bok igår (den hemlige kocken) och fastnade särskilt för en del som handlade om hur företag gör för att fuska fram fruktsmak. Det jag tyckte var mest intressant var hur Burger King gjorde jordgubbssmaken i sin milkshake.. Så här stod det:

Man behöver bara ta de rätta mängderna av amylacetat, amylbutyrat, amylvalerat, anetol, anisylformiat, bensylacetat, bensylisobutyrat, smörsyra, cinnamyl isobutyrat, cinnamylvalerat, konjaksessensolja, diacetyl, dipropylketon, etylacetat, etylmylketon, etylbutyrat, etylcinnamat, etylheptanoat, etylheptylat, etyllaktat, etylmetylfenylglycidat, etylnitrat, etylproprionat, etylvalerat, heliotropin, hydroxyfenyl-2-butanon, alfa-ionon, isobutylantranilat, isobutylbutyrat, citronessensolja, maltol, 4-metylacetofenon, metylantranilat, metylbensoat, metylcinnamat, metylheptinkarbonat, metylnaftylketon, metylsalicylat, mintessensolja, neroliessensolja, nerolin, nerylisobutyrat, violrotsmör, fenetylalkohol, rosenvattenrometer, gamma-undekalakton, vannilin och lösningsmedel.

Jag har som tur är aldrig varit så förtjust i milkshake så det är inte så svårt för mig att avstå.. Kanske hade jag tyckt bättre om det om dom istället pressat i riktiga nyplockade jordgubbar?? Och tänk på att alla dom där konstiga ämnena bara var till för att få rätt jordgubbssmak, sen är det säkert även fullproppat med konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, sötningsmedel, förtjockningsmedel och färgämnen.. Gott!
Etylmetylfenylglycidat, det låter ju som ett skämt!


Nattis!

Nej förresten, jag glömde ju nämna hur min kropp mår idag efter gårdagens hårda pass... Jag kan inte gå, eller jo, men knappt! Det gör  SKITONT! Pernillas kropp fungerar som tur är inte bättre så vi skippar träningen imorn.. Jag kan utan att överdriva säga att jag ALDRIG NÅGONSIN har haft värre träningsvärk än jag har just nu, och då säger dom att det är som värst två dagar efter så imorn lär jag väl säga samma sak igen utan att ljuga. Pust!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback